Senaste inläggen

torsdag 18 juni 2009

Apoteket, konversationstant och frisör

Häromdagen gick jag till Apoteket för att köpa hostmedicin eftersom vi har fått torrhosta om nätterna. Hon frågade om jag ville ha tabletter eller flytande. Med svenska Noskapin i tankarna svarade jag tabletter och hon plockade fram strepsils! Nej, nej, jag har inte ont i halsen, det är bara hosta om natten. Hade jag feber? Nej. Diabetes? Nej. Och mer i den stilen... Var jag helt frisk för övrigt? Jo.
Till slut kunde då en flaska Clarix plockas fram. Får inte intas av småbarn och innehåller små mängder alkohol. Puh, vilken franskövning. För en ynka flaska hostmedicin. Funkar den då? Jotack, man sover riktigt bra på den.
Har nu varit en gång hos min konversationstant. Hon bor närmare 40 km bort i en annan liten charmig by, med en liten rivière som flyter vid tomtgränsen. Vi satt i trädgården och drack te och pratade. Jag har nu fått lite öron- och näs-relaterade glosor att arbeta med tills nästa tillfälle, i eftermiddag. Vi hade en trevlig timme och förstod varandra ganska bra. Hon har en annan franskelev också, en chilenare, och kanske kommer vi att prata i grupp framöver. Kanonkul!
Igår bokade jag ett rendez-vous hos frisören. Ska dit imorgon eftermiddag och tills dess måste jag fundera ut a) hur jag vill ha det och b) hur jag ska framföra detta på franska. Önska mig lycka till...
Pratade med dottern igår. De var i Heidelberg, som var trevligt. Hamburg hade varit läskigt. Och idag skulle de vidare till Paris. De närmar sig...

2 kommentarer:

  1. Vilken modig kvinna! Att klippa sig "på franska" skulle jag inte våga, men så är jag allt annat än franskspråkig också. Kunskaperna sträcker sig till gymnasiefranska på C-nivå, för sisådär 30 år sen. Det säger väl allt?.... :-)

    Annars måste jag säga att dina rapporter från landet i söder är otroligt kul och givande att läsa. Du borde skriva en bok! Fast det kanske du redan har planerat?

    Hälsa två- och fyrbenta och ha en bra midsommarhelg, säkert både varmare och soligare än vad vår ser ut att bli! ;-)

    /Uppsalaflocken

    SvaraRadera
  2. Åja, mina franskkunskaper innan denna resa låg väl på samma nivå ungefär. Hade gymnasiekompetens i franska från komvux (läste tyska och ryska på vanliga gymnasiet, och kompletterade senare med bl.a. franska) sen mitten av 80-talet.
    Men nu gav jag mig katten på att detta skulle fräschas upp!
    Bok tror jag inte detta räcker till, men kan jag roa några här är det ju kul. ;)
    Hoppas skriva mer innan midsommar, men ha annars en superbra helg, alla ni därhemma!

    SvaraRadera